Monday, April 11, 2016

SAADAH...

ASSALAMUALAIKUM...

SAADAH! SAADAH! SAADAH! SAADAH!

Empat nama Saadah itu ada hubungkaitnya denganku. Saadah pertama tentulah kakak angkatku tika di SMART dulu. Kak saadah ini kampungnya di Temai hilir, Pekan. sering juga aku dibawa kerumahnya bersama seorang lagi adik angkat lelakinya Ruyub yang juga sekelas denganku. 

Rumahnya terletak tidak jauh dari sungai Pahang yang luas. Cantik sekali pemandangannya di situ. keluarga kak saadah juga menganggap aku dan Ruyub adalah anak2 angkat mereka.

Selesa sekali berada di tengah keluarga yang menerima dan melayan kami dengan ramah lagi prihatin. Tak dapatku lupa akan keenakan asam pedas ikan baung masakan kak Hairani untuk hidangan tengahari kami sekeluarga. 

Sedap sungguh. ikan baung yang diperolehi bargh/bapa angkatku itu dengan menjalanya di sungai Pahang. memang banyak rezeki yang boleh diperolehi daripada sungai itu sekiranya rajin berusaha mendapatkannya. 

Semua pic google untuk hiasan.

Dan khabarnya kak Hairani yang pandai masak asam pedas baung kini seorang pegawai polis. 
Kak saadah  kedua yang kukenal dengan sangat baik adalah seorang sda(w) felda. Beliau ini rapat denganku kerana aku yang pertama dilihatnya tika mula ditukarkan ke sini.

Perkenalan yang menjalenkan hubungan baik sehinggalah kak Saadah Sarbini ini ditukarkan pula ke felda Bukit Kuantan. 

Dalam keaktifan aku bersosial dengan aktiviti tanah rancangan, seorang lagi Saadah muncul menyalami tanganku. Saadah ini berasal dari melaka dan suaminya adalah pengurus felda ulu jempol ini. kak Saadah ini punyai dua orang anak, lelaki dan perempuan. 

Kadangkala aku menemaninya menghantar anak2nya untuk mendapatkan rawatan di klinik kesihatan. kebetulan yang tidak kuduga pula tatkala mengetahui kak Saadah ini adalah sepupu kepada cikgu Sulaiman guruku diSMKM dulu. 

Cikgu sulaiman yang pernahku katakan telah berkahwin dengan kawanku niknurizan. disamping jalenan hubungan baikku dengan kaksaadah ini rupanya adalagi seorang saadah yang akan menduduki senarai kawan-kawanku. 

Kali ini orang kesihatan pula. Maksudku saadah kawan baruku ini seorang jururawat desa yang baru ditugaskan di klinik tanah rancangan ini. Perkenalan aku dengannya meningkatkan kefahamanku tentang aspek kesihatan dan beliau mengajarku istilah-istilah yang sering digunakan orang-orang kesihatan. 

Ah! bertuah dan berbahagia sekali Allah mendekatkan diriku dengan saadah-saadah yang kuceritakan ini. Padaku mereka adalah insan2 berbahagia kerana kebahagian sentiasa mengiringi kehidupan mereka kerana nama yang mereka bawa. ..saadah - bahagia. moga kalian semua berbahagia seterusnya di mana juga kalian berada....


No comments:

Post a Comment